沖縄で飲食店ビジネスの店舗運営をやっていた頃の事について・・・!

最終更新日

・1990年代前半・・・!

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・10年ほど飲食店の運営(社員)をやっていた・・・!

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・沖縄には未だ、コンビニエンスストアは少なく・・・!

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・大手飲食チェーン店は何処も繁盛していた・・・!

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・が・・・!

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・それから間もなく、コンビニがどんどん増えた事もあり・・・!

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・大手飲食店も閉店や移転が繰り返されている・・・!

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・そんな頃から30年がたった今思うことがある・・・!

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・そんな飲食店の基本マニュアルには、「品質・接客・衛生」の厳守が謳われていた・・・!

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・「品質」=もちろん商品の徹底した品質の事・・・!

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・「接客」=笑顔での接客はあたりまえ、基本は接遇に近かった・・・!

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・「衛生」=店内はもちろん、店外の花壇まで徹底していた・・・!

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・当たり前の事だがその3つの基本は今も変わらない・・・!

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・今もその基本に忠実に行う働く人々のレベルで全てが決まっている気がする・・・!

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・会社の近くのコンビニの店員、いつ行ってもロボットの様に無表情で接してくる・・・!

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・時には少し遠いが店員が笑顔で接してくれる店にわざわざ行くことも少なくないw・・・!

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・2020、店舗は綺麗、商品の品質は高い・・・!

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・店を選ぶ理由は、接客・接遇に行き着くだろう・・・!

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・ここ数年コンビニのレジでは多くの海外の若者が接客している・・・!

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・那覇市内のある店は店員全員が海外の方だった・・・!

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・その時間だけだったのかもしれないが・・・!

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・驚きは、丁寧な言葉遣いと素の笑顔・・・!

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・30年前のあの頃の店で働く人々とその雰囲気を思い出した・・・!

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・タイムスリップした様な気がした・・・!

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・懐かしく感じつつ、その事さえ長いこと忘れていた程・・・!

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・良い接客を受ける事を諦めていたのかもしれないw・・・!

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・「最近どこ行っても接客のレベル低いよね!」・・・!

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・とよく聞くw・・・!

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・その問題、現場に立つ方々だけの問題ではない・・・!

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・会社やその店主のレベルが低いのだと思う・・・!

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・お客さんの中には、店舗へ直接クレーム言わず・・・!

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・ネットの書き込みでその店へのクレームを公表している・・・!

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・それを見た会社や店主さんは、大慌てだ・・・!

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・出来る事なら消してほしい・・・!

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・そんな相談もたまにあるw・・・!

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・それは無理だ(^^;;・・・!

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・素直に受け止め、即改善に着手するべきだろう・・・!

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・残念ながら人手不足で多くの店の接客は低下・・・!

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・料理が美味しくても、どんなに待っても出てこないw・・・!

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・接客さえ出来る状態ではない・・・!

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・そんな最悪な状況が2・3ヶ月も続くと常連客は全員いなくなる・・・!

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・いつしか店のカウンターにはお客さんは1人もいない・・・!

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・閉店せざるを得ない店もいくつか見てきた・・・!

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・「どうしたら良いのか?」・・・!

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・質問されることもある・・・!

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・その問題へどう取り組むかの会社や店主の姿勢次第では・・・!

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・もちろん再構築について必死になっている方とは一緒に考える・・・!

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・ただ、まだ誰かがどうにかしてくれる・・・!

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・景気・社会・環境などの所為(せい)にしてばかりの会社や店主さん・・・!

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・残念だが、時間の問題だ・・・!

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・2020、いろんな事の所為(せい)は起きている・・・!

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・儲けていても、そうでなくても、多くの沖縄の事業所が今一度本気の再構築を行う必要の時が来たのではないか?・・・!

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・2020吾輩も身を引き締め、物事に当たっていきたい(^^;;(^^)!・・・!

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・吾輩は・・・!飲食店ビジネスの店舗運営をやっていた頃の事について・・・!

…early 1990s…!

… I was a restaurant manager (employee) for about 10 years…!

….

There are still very few convenience stores in Okinawa.

….

…and all the major restaurant chains were thriving.

….

…but…

But…

And not long after that, convenience stores started popping up all over the place.

…and major restaurants have been closing or relocating.

….

Now, 30 years after those days, I have a thought.

The basic manuals of such restaurants were strictly adhered to in terms of quality, customer service, and hygiene.

….

Quality” = of course, the thoroughness of the products…

….

Customer service” = Smiling is a matter of course, and the basics were close to hospitality….

….

Hygiene = Thoroughness inside the store and even in the flower beds outside the store….

….

These three basics, which are obvious, are still the same today…

….

I feel that everything is determined by the level of workers who still adhere to those basics.

….

The clerk at the convenience store near my office, who is always there with an expressionless face like a robot…….

….

… I often go out of my way to go to a store that is a little far away but where the staff smiles at me…!

….

… …

In the past few years, many young people from overseas have been working at the cash registers of convenience stores.

….

In one store in Naha city, all the clerks were from overseas.

….

Maybe it was just that time…

….

The surprise was the polite language and the genuine smiles…!

I remembered the people who worked there and the atmosphere 30 years ago.

….

It was like stepping back in time.

….

I felt so nostalgic that I even forgot about it for a long time.

….

Maybe I had given up on getting good customer service.

….

….

….

……. “The level of customer service is low everywhere I go these days!” ….

……..

I hear that a lot.

….

This problem is not only a problem for those in the front line.

Some customers do not complain directly to the store.

….

….

The company or the store owner sees this and panics.

….

If you could, please erase it.

….

I sometimes get that kind of advice…

….

I can’t do that… ^^;; …!

….

….

Unfortunately, the shortage of staff has led to a decline in customer service in many stores…

….

…No matter how long you wait, no matter how good the food is, it never comes out…!

….

…and they are in no condition to even serve the customers…

….

After a few months of such a bad situation, all the regular customers are gone…

Before you know it, there’s not a single customer at the counter.

I have seen some stores that had to close.

… “What should we do?” …!

. …

… .

It depends on the attitude of the company and the shopkeeper on how to tackle the problem.

. ..but someone still has to do something about it…!

… .

Companies and shopkeepers who always blame the economy, society, environment, etc. …….

It’s just a matter of time…

….

…!

….

…!

….

….

. …

I am…! About the time I was a store manager in the restaurant business…!

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